ZAPRASZAMY DO GABINETU DIETETYCZNEGO:

OD PONIEDZIAłKU DO PIąTKU

Istnieje możliwość konsultacji dietetycznej w innym terminie po wcześniejszym kontakcie telefonicznym.

 

Jak należy prawidłowo się odżywiać?

Starajmy się aby nasza codzienna dieta była jak najbardziej urozmaicona. Nie ma jednego produkty, który by dostarczał wszystkich niezbędnych dla naszego organizmu składników. Nasz jadłospis każdego dnia powinien zawierać produkty ze wszystkich grup: produkty zbożowe, warzywa i owoce, mleko i inne produkty mleczne, produkty które dostarczają nam pełnowartościowego białka.
Głównym źródłem energii dla nas każdego dnia powinny być produkty zbożowe z pełnego ziarna należą do nich np. pieczywo żytnie razowe, graham, pełnoziarniste a także kasza gryczana, makarony pełnoziarniste, ryż brązowy. Produkty te charakteryzuje wysoka zawartość błonnika pokarmowego, witamin oraz składników mineralnych w porównaniu z pieczywem pszennym.
Mleko i jego przetwory powinny stanowić dla nas element codziennej diety. Produkty mleczne są głównym źródłem wapnia, dostarczają również pełnowartościowe białko, witaminę A, D oraz witaminy z grupy B. Mleko i produkty mleczne zawierają nasycone kwasy tłuszczowe dlatego wybierajmy produkty o obniżonej zawartości tłuszczu.
Mięso spożywajmy z umiarem i zastępujmy je roślinami strączkowymi oraz rybami. Mięso jest bogate w pełnowartościowe białko, witaminy z grupy B oraz żelazo. Wybierajmy chude gatunki mięs np. drób, indyk, królik. Polecane są również ryby szczególnie morskie ze względu na wysoką zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.
Każdego dnia spożywajmy warzywa i owoce, są cennym źródłem witamin, zawierają wapń, potas, magnez. Zawarty w owocach i warzywach błonnik pokarmowy spełnia ważną funkcję regulowania pracy przewodu pokarmowego.
Ograniczmy spożycie tłuszczów zwierzęcych. Sprzyjają one rozwojowi miażdżycy. Dlatego wskazane jest zastępowanie tłuszczy zwierzęcych roślinnymi.
Unikajmy słodyczy oraz cukru. Dostarczają one „puste kalorie” czyli poza energią nie dostarczają naszemu organizmowi innych wartości odżywczych. Nadmierne spożycie cukrów prostych może prowadzić do nadwagi i otyłości.
Ogranicz spożycie soli do 1 łyżeczki dziennie. Zrezygnuj z dosalania potraw i ogranicz jej dodatek w trakcie przygotowywania posiłku. zastąp sól tradycyjną rożnego rodzaju mieszankami ziołowymi i przyprawami lub solą niskosodową.
Pij wodę. Nasz organizm nie potrafi jej większej ilości magazynować dlatego każdego dnia zaleca się pić około 2 litrów.

Nauki o żywieniu odgrywają bardzo ważną rolę w prewencji i leczeniu nadwagi, otyłości i innych chorób dietozależnych (m.in. choroby niedokrwiennej serca, hipercholesterolemi, cukrzycy typu II, nowotworów). Szczególnie ...
Starajmy się aby nasza codzienna dieta była jak najbardziej urozmaicona. Nie ma jednego produkty, który by dostarczał wszystkich niezbędnych dla naszego organizmu składników. Nasz jadłospis...
Przed pierwszą wizytą u dietetyka należy przygotować listę produktów spożywanych w ciągu kilku ostatnich dni a także godziny spożywania posiłków. Pomoże to Państwu